Електронните спортове: Развитие в България, уговорени мачове и милиарди приходи

Периодът на „замразяване“ на почти целия активен световен спорт постави на тежко изпитание всички зависими страни – спортисти, организации, финансови компании, спонсори и други. В това време обаче един спорт за пореден път изкачи своя връх.

Вероятно сте чували за електронни спортове. Ако не сте – трябва да знаете, че в този вид спортове също има състезатели, клубове, залози (печалби и загуби), радости и разочарования, както и големи спонсорски договори и огромни печалби. Развитието на E-Sports и онлайн казина в последните години е толкова стряскащо – стигна се до там, че на година се провеждат средно по над 5000 събития по електронни спортове.

Този вид спортове са такъв феномен, че никак не са далеч дори от включване в Олимпийската програма. Една от причините за „избухването“ на Е-спортовете е гигантските пари, които генерират състезанията. Например, първото световно първенство по Fortnite бе с награден фонд от 3 милиона щатски долара, а победителят от Уимбълдън през 2019 година получи „само“ 2 950 000 долара. Е-Спортовете имат обща аудитория около 454 милиона души, докато тази на Формула 1 наброява 490 милиона души. Има разлика, но тук говорим за Формула 1 и легендарните битки, които се водят още от 50-те години на миналия век, сравнени с почти прохождащ спорт, какъвто несъмнено е електронните спортове.

Турнири по Електронни спортове

Състезания по електронни спортове има целогодишно, тъй като те на практика не зависят от външни метеорологични условия, политически кризи или от пандемията от Коронавирус, която блокира целия свят в продължение на няколко месеца. Най-известнитете надпревари са – Arena World Championship (Световно първенство на най-разпространената ролева игра – WoW); ESL One (Серия турнири, организирани от германската компания ESL); League of Legends World Championship (Световен шампионат); The International (Най-популярният турнир за играчи на Dota 2); FIFA Interactive World Cup. На практика всяка една от популярните игри – Starcraft, League of Legends, World of Warcraft, Counter Strike, FIFA, Call of Duty, Dota, има свои световни и континентални първенства.

Има ли уговорени мачове в Електронните спортове

Стигаме до изключително любопитна тема, която може да ви шокира, но вижте какво следва. През август миналата година полицията във Виктория (Австралия) арестува шестима младежи, които се състезават в една от най-популярните игри Counter-Strike: Global Offtack!!! Властите са проследявали заподозрените в продължение на 6 месеца и в първото подобно разследване обявиха, че арестуваните умишлено са загубили поне пет мача от турнири, за да генерират печалби от незаконни залози. Възможната присъда за деянията им е 10 години затвор. Парите в този вид спортове нараства с всеки изминал ден, а това явно изкушава все повече играчи да нарушават правилата, за да се облагодетелстват с нелегални печалби. Трудното в борбата с корупцията при електронните спортове е, че всичко се случва във виртуален свят, който обхваща множество юрисдикции. „Не е възможно напълно да елиминираме незаконните залагания на двубоите в електронните спортове. Става въпрос за ограничаване им на пазара в най-голяма степен“, коментира Стивън Хана, директор на звено за борба с корупция към Комисията за интегриране на е-Спортовете в Австралия.

Ако направим сравнение с традиционните футболни мачове, при които футболист или съдия, може да бъде „хванат“, за да манипулира крайния изход, при електронните спортове също има подобни хватки. Индийският геймър Никхил Кумават, известен с никнейма си „Forsaken“, използва софтуер, за да мами и подобрява шансовете си за победа. А през 2016 година Лий Сюн Хон „Life”, един от най-добрите геймъри на Южна Корея, получи забрана доживот да практикува Електронни спортове и бе изпратен в затвора за 18 месеца, след като бе доказано, че е манипулирал два професионални мача.

За да се избегне пристрастяването към хазарт или нерегламентирани действия правителствата на огромни икономики, сред които САЩ, някои азиатски страни, Испания и Швеция, работят към превенция с по-младите геймъри. Причината е, че повечето много успешни състезатели по електронни спортове са именно тийнейджъри. Работата дори включва използването на специални лекарства, които намаляват времето за реакция или подобряват концентрацията.

Къде е изходът? Един от начините тази индустрия да стане по-професионална и прозрачна е навлизането на големи медийни компании в този бизнес. През 2015 година шведската Modern Times Group придоби мажоритарен дял в ESL, за сумата от 87 милиона долара. От тогава телевизионното излъчване стана в пъти по-сериозно, но и по-професионално. Немската ProSiebenSat.1 Media съвсем наскоро купи контролния пакет акции от уебсайта esports.com, който разпространява новини в индустрията и излъчва различни турнири чрез своите телевизионни канали. „искаме да помогнем за развитието на електронните спортове. За целта обаче не можем да си позволим в телевизионен ефир, а и в публичното пространство, да ставаме свидетели на скандали“, коментира Стефан Зант, който ръководи спортния бизнес отдел на ProSieben.

eSports в България

Скоро след като eSports се превърна в световен феномен, този спорт стана много популярен на доста изненадващи места. Източноевропейски страни, сред които и България, бързо си създадоха име в електронните спортове, благодарение на много и добри талантливи играчи, висока скорост на интернет и като цяло – младото население. За съжаление страната ни все още е догонваща спрямо световните сили, но е въпрос на време нашите представители да получат високо международно признание заради таланта и успехите си.

Най-популярният Counter-Strike (CS) отбор от България е HSBG (Head Shot Bulgaria). Отбор, който мери сили с част от най-добрите конкуренти и постига впечатляващи резултати. Един от най-забележителните резултати бе в Сараево, където загубиха на полуфиналите от бъдещите шампиони и един от най-добри отбори в света – Na’Vi. Следващият доказан български състезател е играч на Dota 2. Истинското му име е Иван Иванов, популярен като MinD_ContRoL (в света на електронните спортове състезателите са известни с никнеймовете/прозвищата си, а не с истинските си имена).Той спечели The International Dota 2 през 2017 с Team Liquid, а наградата бе умопомрачаваща – 2 172 536 щатски долара. Имаме още една звезда, но в WarCraft III – Здравко Георгиев, известен още като „Insomnia“. Той бе популярен още през 2003 година, когато електронните спортове тъкмо прохождаха в Европа. Играейки със Sk-Gaming, Insomnia спечели златен медал през 2003 г. Дори и да не сте активни състезатели по електронни спортове, може да подкрепите българските момчета в споменатите вече отбори, като заложите на техните битки. Водещите букмейкъри предлагат добри възможности за залози, от които може да се възползвате. Букмейкърът 1xBet е един от лидерите, който предлага изключително разнообразни пазари за електронни спортове. На някои събития имате повече от 40 различни маркета за залог. След руската компания може да добавим един от българските лидери – Winbet, както и Bwin и Efbet.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *